Dette er en særlig variant af fortællingen om et sommertogt med Helge Ask. Fortællingen blev skrevet til Ladby-skibslauget på opfordring. - men retteligen hører teksten til på Helges hjemmeside. I Helgebladet er der hvert år 3 forfattere - een til hver af de 3 uger, der beretter om årets togt. Derfor er dette en (eengangs) alternativ tekst af een forfatter.
Fotos er fra Lars Rønnow - Tekst: Peder D-H.
Turen startede lørdag den 28. juni fra Roskilde - og blev til en tur rundt om Sjælland, syd om Langeland, Ærø, Als og vest om Fyn over Samsø og hjem til Roskilde.
Ialt blev der sejlet over 470 Sømil - i dejligt vejr og med god vind det allermeste af tiden.
Besætningen på hele turen blev udskiftet løbende undervejs og var på mellem 11 og 14 mand. Gaster fik pr. telefon at vide, hvor skibet befandt sig - og måtte så finde frem til den havn Helge befandt sig i.
Lørdag d. 28.6.
Den første dag var det vinde fra sydlige retninger, hvilket betød, at der kunne sejles for sejl det allermeste af tiden. Vejret var smukt og solrigt og besætningen glædede sig til togtet. Skipper er Poul i den første uge af togtet.
Som altid på sommertogt gælder det om at komme længst muligt væk fra hjemhavnen den første dag - og denne dag var en af de bedste vejr og vindmæssigt i mange år. Tidsmæssigt kom det næsten til at passe med at komme under broen ved Frederikssund uden at stoppe. Sent på dagen var der mindre og mindre vind - og den smule der var var - var lige imod. Der blev udsigt til en rotur mod vores destination Lynæs. En lokal motorsejler så vores krydsben, der blev kortere og kortere og tilbød så at trække skibet gennem Kulhuserenden - Det tog skipper imod for at spare besætningen den første dag og sikre aftensmaden i fornuftig tid. ½ times slæb - Det var så det eneste slæb på hele togtet.
Søndag d. 29.6.
Efter god overnatning i shelter, opvågnen til smuk udsigt og god morgenmad afgik Helge mod Gilleleje. Der skulle først et par lange kryds til over mod Hundested - og en mindre rotur rundt om næsset inden skibet var i åbent vand og der kunne sættes sejl. En smuk sejltur på gode medløbende bølger. Frokost produceres ombord af frivagten - som det plejer at være - Her gælder det om at være så kreativ og for madgaster på kreativ vis at føje så mange ønsker som provianten tillader. Helge er udstyret med 5 store plasttønder under sommertogtet, hvor der opbevares diverse madvarer, vaskemidler, kul til grill osv. som ikke tåler vand. Under dørken ligger den store termokasse - låget er to frostplader. Kassen indeholder smør, ost, mælk, tykmælk o.l. - Sent på eftermiddagen anduvede Helge Gilleleje, som i stormen Bodil året før, var blevet hærget temmelig voldsomt. Der var dog ryddet pænt op - og alt åndede fred og så rart og hyggeligt ud. Aftensmad - grill bøffer (der er flere grillmestre i besætningen) og dagens skønne mix salat - Snitte-snatte-håndarbejde ved borde og ved grillen ved klubhuset, som blev åbnet for besætningen. I øvrigt tog mågerne en svingom mellem tallerkenerne inden vi nåede at bruge dem. Der blev viftet noget videre med armene af den grund. Nogle mener, at de venter på Helges mad hvert år - for de gik lige i "kødet" på med det samme vi kom ind.
Mandag d..30.6.
Tidlig afgang for at være sikre på at nå godt ned i Øresund mens vinden var god og i det rigtige hjørne. Når der sejles i Øresund er det vigtigt, at de store skibe kan se Helge på radaren. Det krævet lidt moderne teknik - så inden afgang blev Helges mast lagt ned og radarreflektoren sat i toppen, hvorefter mandskabet rejste masten igen. Afsted på læns med vinden ind agterfra duvende på pæne medløbende bølger med kurs mod hjørnet af Sjælland og det altid smukke syn af Kronborg om styrbord. Det syn er og har i mange århundreder været noget særligt for rigtig mange danske søfølk. I gamle dage vidste man, og kunne drømme om på de år-lange sejladser, at når fæstningen igen lå ude til styrbord, så var det fordi man var for indgående til København og dermed næsten hjemme hos familien. Dog for Helge betød det den dag første fase af årets dejlige sommertogt. Målet var denne dag den gennem mange år svenske ø Hven midt i sundet, hvor Tycho Brahe havde sit observatorie. En lille smuk ø, med et godt museum bygget ind i øens nyeste kirke. Efter lidt zigzag-sejlads mellem færgerne ved Helsingør kom Helge godt og relativt tidligt til Kyrkbacken-havn på Hven. På molens stensætning blev serveret sen frokost - vikinge sildemadder og håndbajere. Så skulle der slappes lidt af.. Der blev tid til en gåtur på øen men også til at få løst nogle praktiske opgaver såsom at efterstramme vanterne på skibet. Overnatning i shelter og telt - den smukkeste udsigt at gå i posen til og at vågne op til. Dejlig Grill i sommeraftenen med udsigt til den sjællandske kyst.
Tirsdag d. 1.7.
Indkøb af gode varer til dagens tur inden afgang. Fælles morgenmad - Friskt morgenbrød (Erik er magiker til at finde brød). - tid til badning i Øresund. Planen var at fortsætte turen syd om Sjælland nord for Møn men vejrudsigten indikerede modvinde på kursen de kommende dage. Afgang mod syd - undervejs opdagede skipper at der manglede et lokalkort over Bøgestrømmen og besluttede derfor, at nærmeste havn - Dragør - måtte besøges for at få købt det kort. Helge sejlede med let vind gennem løbene ud for København - indenom Saltholm og under Øresundsbroen og nåede Dragør ved middagstid. Frokost serveret på molen - sild og håndbajere. Herefter viste det sig, at besætningen havde stor lyst til nogle fritimer - så der blev besluttet at indlægge en fri-eftermiddag og overnatte på plænen ved roklubben. Besætningen satte telte op og forsvandt derefter ud i området for at mødes senere til fælles madlavning og spisning. Endnu en smuk aften.
Onsdag d. 2.7. og Torsdag d. 3.7.
Vejrudsigten var ikke specielt lovende for gennemsejling af Bøgestrømmen - og der var udsigt til bygevejr - ustabile vinde fra sydlige retninger. Afgang på kryds sydover - Det betød nogle lange krydsben ud for Køge Bugt - men det holdt for det meste skibet ude af de lovede byger og de kastevinde, som ofte følger med. En enkelt gang blev sejlet taget ned for at være klar, hvis en af de mørke tordenbyger KUNNE finde på at nå ud til os. Lidt motion med årene. Men bygefronten gik bag om os, så op med sejlet og videre sydover. Sent på eftermiddagen kunne planlægningen gå på at nå ind til Rødvig i den nordlige ende af Faxe-bugten. Det gik godt selvom vinden forsvandt til sidst og der måtte ros. Teltene stod på toppen af skrænten med udsigt over havet at vågne til. Dog - overraskelse - Den første morgen kl. 6 stod 4 håndværkerbiler med tilhørende folk omkring teltet, for at arbejde på konferencecentret, som vi lå ud for - Alle kom tidligt op torsdag morgen.
Med denne ustabile melding blev det besluttet at blive en dag ekstra i Rødvig. Torsdagen blev derfor brugt på gåture med sightseeing i området omkring Faxe-kalkbrud og ud ad trampe-stierne på klinterne. I Rødvig brillierede fynboerne ved at finde billig og super vikingeaftensmad i en nyindrettet restaurant tæt på skibet, Stedet ledes af et ungt par med god sans for frisk kommunikation og herlig dramatik. Stegen blev serveret med en stor forskærekniv knaldet dirrende midt i brættet. Den aften betalte alle lidt ekstra for at spise "ude" - men stor succes. Sunke reddede iøvrigt skibets knivsæt op af havnen, da den smuttede i vandet under losningen ved stor tålmodighed og en pilkekrog.
Fredag d. 4.7.
Det blev besluttet at vente til middagstid med at sejle videre - for at se om vejrudsigten holdt - Der var nemlig i vejrudsigten angivet, at vinde ville dreje om eftermiddagen - og så burde det være muligt at sejle for sejl igennem Bøgestrømmen. Et godt sats. Udsigten holdt. Efter et par store krydsben over Faxe Bugten drejede vinden så tilpas, at der kunne sejles for sejl hele vejen ind til den lille ø Nyord, hvor der er en smuk lille havn. Vi fulgte dog ikke løbet - hvilket ikke er strengt nødvendigt med en dybgang på 60 cm. Dog blev navigatoren tjekket konstant og hele tiden... En kaffepause for anker på Sjællandssiden blev indlagt inden den endelige anduvning til øen. Vejret var stadig godt og der blev produceret dejlig grillmad af og til besætningen.
Lørdag d. 5.7.
Tidlig afgang fra Nyord med ønsket om at nå til Vordingborg. Der var meget lidt vind - og så så det meget ud til en sejltur af de langvarige. Roning var selvfølgelig mulig men trods alt ville det være lidt for hårdt i bagende sol og med så mange mil forude. Besætningen var på det tidspunkt kun på 13 personer, så der ville ikke være mulighed for den store udskiftning på ropladserne. Derfor blev det en lang dag med ekstrem langsom fart for sejl. Det skal der tålmodighed til men det går med en god og positiv besætning. Ganske sent på dagen sås Gåsetårnet i det fjerne og til allersidst kom der lidt vind så skibet kunne bruse ind i havnen på en plat læns. Der blev lagt til helt inde i bunden tæt under den gamle fæstningsruin.
Søndag d. 6.7.
I Vordingborg var der skift af skipper, der nu er Troels. Dagens må blev Femø i Smålandshavet - og den dér er er der altid godt at være. Et par lange kryds udad i meget let luft - lidt diskussioner over - som sædvanlig - hvad det egentlig var vi så på land - og kunne vi snige os ind på Femø hen på eftermiddagen. Havnefogeden syntes at vi var så smukke at vi fik fri havneplads mod at undlade at voldtage øens jomfruer. En gåtur på øen var der tid til - her finder man bl.a. et stort antal smukt kunstnerisk malede sponserede bænke.og en hel del meget billige huse til salg - ud over en smuk natur, en lille meget lav kirke og søde mennesker. Byerne hedder Nordby og Sønderby. Det blæste noget op senere og det så ud til regn - Lidt spændende mht. at lave grillmad - men alt lykkedes som sædvanlig og maden blev klar i godt tørvejr.
Mandag d. 7.7.
Det blæste næste morgen og vinden var lige imod. Skpper besluttede at vi ville tage et lille "hop" til Fejø, så vi dog var kommet lidt videre mod målet om at sejle i det sydfynske. Morgenmad og afsted - fin lille uproblematisk tur sydvestover - et par krydsben i frisk vind til Fejø. Her hedder byerne pudsigt nok Vesterby og Østerby. Anduvningen og manøvrer for at finde plads til Helge blev meget besværliggjort af at der var træskibstræf den dag - så selve havnen var fuldt optaget. Efter en del specille manøvrer endte Helge for enden af børnenes badebro på ca. 30 cm vand - dvs. vi stod på bunden - men det gik. Der var liv og glade dage på øen og besætningen fordelte sig rundt omkring. En teltplads blev fundet og der blev gjort mad klar til aften. Igen smuk solnedgang og en rolig aften.
Tirsdag d. 8.7.
Denne dag var hovedmålet at nå over T-ruten og til Langeland i Storebælt. Måske Spodsbjerg. Men vinden var fin og Helge lænsede ned i Lillebælt for god fart og snart var det klart, at målet i stedet blev Bagenkop. Keldsnor Fyr lige før sydspidsen af øen blev passeret sent på eftermiddagen og så kryds det sidste stykke nordpå til Bagenkop. 35 sm på 8 timer og 20 minutter. Helge landede i ro og orden ved den store ydermole. Himlen var begyndt at vise tegn på regn - så der skulle fart på med at sætte telte op på plænen i hjørnet et stykke fra restauranten. Det lykkedes med teltene -men midt under kartoffelskrælningen væltede regnen ned. Restaurantejeren meldte sig pludse og forlangte (mens regnen væltede ned) at teltene skulle fjernes fra deres grund - Så overnatningen endte med at blive i sejlklubbens lille opholdsstue under frokostbordene - Maden satte vi til livs under læskurenes skærmende tage - mens vi så på det smukkeste tordenvejr imens - Den aften fik vi lagkage.
Onsdag d. 9.7.
Afgang efter god morgenmad og en lille gåtur i Bagenkop by. - Målet var Marstal - i den gode 10-11 sekmeter øst medvind. På turen sejlede Helge fra alt andet på vandet, der sejlede samme vej. Det blev tidlig ankomst til denne smukke by - En plads for enden af en af broerne med lidt specialfortøjning - og så var besætningen klar til at indtage byen. Der gik ikke længe efter lidt sightseeing i de smalle stræder at en god frokost lokkede. Resten af dagen blev ren afslapning - og sent på eftermiddagen blev madholdet aktivt. Telholdet fik lov at slå op foran det gule hus. Med udsigt til den smukke sydfynske blev dejlig aftensmad indtaget og snakken gik til langt ud i mørkningen.
Torsdag d. 10.7.
Endnu en smuk morgen - super brød fra bageren - pakning og afsted destination en af øerne i det sydfynske. Vinden var østlig men knap så meget af den. Målet blev Drejø - den lille havn på nordsiden. - efter både sejlads for sejl og en del roning gennem løbene nåede Helge hen på eftermiddagen ind til den lille Drejø havn. Her er alt hvad en skibsbesætning med liden dybgang begærer. toiletter, varmt vand, fryser til madvarer, købmand tæt på. Borde at spise ved osv... Skibet kunne lige knibes ind på plads i hjørnet. Helt perfekt. Et par gode gåture i landskabet i forskellige grupper - lidt fuglekikning - så man rigtig kunne samle appetit. Nogle fik badet lidt i det sydfynske vand - og hyggebajere på stranden. Nemt at tilberede aftensmaden under de forhold.
Fredag d. 10.7.
Vinden var østlig næste morgen - drejende - målet var at komme til Als. Der blev lagt tidligt ud - og det gik pænt mod Als. Fri af småøerne blev kursen lagt sydover - så turen kom til at gå syd om Als - op forbi Sønderborg - igennem broen for årer (kun kort ventetid) - videre nordpå igennem Alssund for sejl - mod vest igennem Als-fjorden - og ind til Dyvig - Det gik rigtig find og de fleste andre både blev agterudsejlet på den tur. Helge gik fint igennem det snævre løb ind til vigene og landede ved en kajakbro helt i enden af marinaen. Teltene fik vi lov at slå op på toppen af bakken med udsigt over vigen. Aftensmaden blev lavet på marinaens grill og der blev spist foran klubhuset. Desværre blev der ikke tid til en gåtur ind til Nordborg. Nogle ville gerne have set Hjortespringsbåden. Værftet ligger ikke så langt fra Dyvig.
Lørdag d. 11.7.
Næste mål var Assens på vestfyn. Det er i normal vind ca. 4 timers sejlads - men det var ikke gudernes mening. Der var ingen vind. så turen endte med at tage 21 timer - en masse stilletid om bord - adskillige timers roning uden at komme så langt - der var modstrøm. Endelig sent aften kom der vind. Helge landede i Assens marina over midnat. Teltene blev straks slået op på stranden. - og folk gik i gang med madlavningen. Spisning ved halv totiden om natten. - Dvs. søndag.
Søndag d. 12.7.
Grundt sen ankomst stod besætningen ret sent op - og blev i Assens resten af dagen..Denne dag blæste det til gengæld en del. Gåtur i byen, hvor man ikke mærker vinden - en god fadøl på en hyggebar - mad lavet på havnen. Klubhuset blev åbnet så vi kunne bruge faciliteterne. Indkøb af proviant - Det blev til kørsel med varer på et par marina-brovogne. Vi gjorde klar til at tage af sted næste dag - for at komme videre.
Mandag d. 13.7.
Blæste det 10-13 sekundmeter fra nordvest og der skulle krydses - men det klarer Helge fint blot den er rebet og der er gaster nok. Med 14 gaster kan man lige holde balancen med bøffevægt - pga. vejret var det kun målet at komme til Drejø, som ligger inden for synsvidde af Assens marina. Nogle lange krydsben bragte Helge til et punkt udfor den nordøstlige ende af Drejø - hvor ankeret blev smidt og der blev spist frokost. Den lille færge, som går mellem Assens og Bogø - lokalt kaldet "træskoen" - havde glæden af at se Helge stryge forbi hele 3 gange for fuldt sejl i gode bølger i 13 sekundmeter vind. Nogle lange krydsben sydover gjorde det muligt at holde Bogø havn op. Ankomst sent på eftermiddagen. Telte blev slået op på campingpladsen (vi måtte købe os til pladsen denne gang) og der blev lavet mad ved de nye fine faciliteter i marinaen. Sædvanlig Helge-hygge ind i aftningen - udsigt til vinddrejning.
Tirsdag d. 14.7.
Relativ tidlig afgang - roning over de lave stykke foran havnen forbi fyret Vest om Bogø og op med sejlet. På denne kurs kunne bøjen ved Stenderuphage holdes op på et eneste krydsben. Rigtig god fart, hvor Helge igen agterudsejlede hurtige moderne skibstyper. Skipper havde regnet på, at at vi kunne ramme de rigtige strømforhold under Lillebæltsbroerne - og sejle lige igennem - og det lykkedes fint. Man skulle tro han var gammel Fyn Rundt sejler - Gudrun styrede os under broerne. Smuk sejlads forbi Strib - Mål var nemlig: Bogense. Lettere vind efterhånden - Sent på dagen nåede vi frem og roede Helge langt ind i industrihavnen - Lidt tricky at få plads til 17,5 m - men efter at vi hjalp en mindre sejlbåd med at skifte plads, gik puslespillet op, så vi kunne ligge ved kajen. Telte blev slået op i marinaen og maden lavet i den lille frokoststue ved havnefogedens kontor. Lidt kraftig bygevejr pludselig - men ikke problematisk. Indkøbshold af sted, og inden længe kunne vi lave mad "med det hele".
Onsdag d. 15.7.
Afgang fra Bogense tidligt efter morgenmaden - fornuftig vindretning og fint vejr igen. For sejl forbi Æbelø - vores destination denne dag var Ballen havn på Samsø. En dejlig tur på vandet - kun få manøvrer - sent på dagen nåede Helge til Ballen. Lige syd for Ballen sejlede vi forbi det påbegyndte nye byggeri af færge-havneanlæg. Ballen Marina var dog overfyldt og havnefogeden stod ved indsejlingen og gav meldingen, så det blev til at sejle skibet op på stranden lige uden for havnen. Dette var også metoden sidst Helge var på de kanter. Telte blev slået op efter aftale med en husejer - og alt baggage båret i land. En dejlig sommeraften i Ballen med godt øl, papvin og lidt sightseeing. Madlavningen, grillbøffer og salat blev tilberedt siddende i det bløde sand på stranden, hvor der skulle opfiindes diverse for at få det hele til at fungere. Kartofler skyllet i saltvandet. Badning selvfølgelig. Varm sommernat.
Torsdag d. 16.7.
Meget tidlig op - for der var ingen vind af betydning og målet var Odden Havn på Sjælland, som dog er et godt stykke væk. Pakning og læsning af skibet - Først skulle skibet dog skubbes ud over revlen - lidt tungt fordi det var lavvande - manøvren er at lægge skibet om på siden - så slipper den nemmere bunden - det var lidt hårdt men lykkedes efter at alle havde været i vandet og skubbe. Ud fra kysten for årer - sejlet op så snart det var muligt. Det blev en lang dag. I meget meget let vind blev T-ruten passeret for anden gang på sommertogtet - stemningen lidt mat - pga. den tunge luft - hen ad aftningen passerede Helge tæt under land ved Griben - som er spidsen af Odden. Der er meget lavt vand - og der skal passes på. Det gik på listesko og 1 knobs fart og fin kontrol af sejlet. Så fortsatte turen - der kom ikke meget mere vind. Navigatoren viste ETA rigtig langt ud på natten. Det blev mørkt og der blev foretaget nogle gode vendinger i mørke inden vi fik et godt vindspring og en anelse mere vind, som skar mange timer af turen - Omkring kl. 1:30 nåede vi Odden Havn. - Lagde skibet ved servicekajen - uden at kunne finde nogen til at anvise en bedre plads. Så vi blev der og satte telte op - og lavede mad - på terrassen foran restauranten - Kartoffelskrælning i en lille håndvask på toilettet! - Super fiskeret tilberedtes i skibets gryder Det gik fint - og alle kunne gå mætte og trætte i poserne.
Fredag d. 17.7.
Det var nu målet at nå ind i Roskilde fjord - Alt gik rimeligt efter planen - og der var en ekstra dag at løbe på. Der var dog ikke meget vind denne dag - så igen skulle Helge liste sig af sted - skiftevis for sejl og for årer. Det blev også en lang dag - som endte med en god rotur ind til Frederiksværk i mørke - omhyggelig navigering aht. de mange steder med lavere vand end Helge kan passere. Alt gik godt og en kendt Helge-overnatningsplads blev fundet i mørket. Igen mad i mørke - det er ret hyggeligt. Nu var der kun at lure på, om det var muligt at nå Roskilde om lørdagen - for vinden var der nok af men retningen lovede ikke godt. Aftalen var at stå tidligt op - og så se hvad dagen bragte.
Lørdag d. 18.7.
God frisk sejlads sydover - ingen problemer ved broen - men vinden var ikke til at bringe Helge helt til Roskilde - hvorfor målet blev Skuldelev - ved grill-pladsen. Dejlig sejlads sydover - og i rigtig frisk vind blev der roet ind til den lille bro. Madmæssigt var der lidt krise - men så kom hjælpen i form af Gunhild, der bragte både mad og drikke til besætningen. Nakkekoteletter og majs på grillen. Reservevin. Det blev atter en dejlig hyggeaften - denne næstsidste dag på togtet. Overnatning i telt og shelter. Nogle fik endda besøgt venner i nabolaget.
Søndag d. 19.7.
Så var der kun det sidste stykke ind til Roskilde - spændende hvordan vinden ville stå. Udsigten var noget med meget let vind fra - alle retninger. Men turen skulle sluttes lige så optimalt som den startede. Tidligt op og pakke - det blæste rimelig godt. Og så blve det en supertur for sejl uden stop på under 1½ time. Ankomst inden middag - hvor gæster og turister vrimler på museumsgrunden. Oprydning og frokost ved laug-skuret - og så farvel og tak for en skøn sommertur.