HelgeSommertogt Svend IMG 2816Helges Sommertogt 2015

- gik nordpå ind i den smukke svenske skærgård.

På et kort slået op på en dør på Øen gav Vikingeskibsmuseet de besøgende mulighed at følge med i hvor langt de skibe var henne, som var på togt i juli måned.

Datoer og strækninger var markeret med farvede linier - Den grønne er Helges.

3 skibe er tegnet ind: Helge Ask og Havhingsten udgået fra Roskilde, Saga Oseberg udgået fra Oslo.

Helge udsejlede på sommertogtet 462,5 sm - - som kan følges i trackingen ved at trykke HER. - eller ved at bruge menupunktet.

Helge var 3 uger på sommertogt og Havhingsten var af sted i 2 uger. Det blev så Helge Ask, som udsejlede den længste sommerdistance af Roskilde-rekonstruktionerne i år.

For Helges vedkommende startede turen lørdag den 27. juni og allerede 3 dage senere sejlede vi ind under Varbergs fæstningsværker. En pæn tur at tilbagelægge på relativ kort tid. Varberg ligger ca. på samme breddegrad som Limfjorden!!

Det viser også hvor hurtigt vikingeskibet kommer frem med sit ene råsejl, når vinden er med os - og der kan sejles for fuldt sejl næsten direkte på målet.

Fra Varberg var dagstogterne noget kortere - for nu skulle vi nyde turen i skærgården.

Det nordligste punkt vi nåede på turen var da vi rundede Nord om Orust-øen tæt ved Uddevalla og lidt nordligere end Lysekil.

Det blev til mange dejlige timer og spændende sejlads med forskellig vind mellem øerne og skærene. De første mange dage havde vi den luksus at sejle med sydlige vinde nordover - Masser af fart i skibet og nemt at tilbagelægge gode distancer..

Det gik så godt, at det også betød at vi var nød til at tænke på, at vi altså også skulle tilbage til Roskilde på et tidspunkt - og hvis det skulle ske i for let vind eller på kryds - ja, så skulle vi ikke nordligere end broen ved Sundsandvik.

Vi mødte Havhingsten på et tidspunkt - mens den sejlede nordover og vi sydover. Relativ tæt modgående passage, hvor vi fik hilst på hinanden og vi fik både en sang og brølet fra hingsten - og de fik et "hil hingsten" fra os.

Forudanelse om at de mange dage med perfekte sydlige vinde - og let indenskærs-strøm - ville give udfordringer, når vi skulle sydover - kom til at holde.

Bl.a. havde vi en dag besluttet, at vi ville smutte en tur stik Vest for at besigtige Læsø - Vejrudsigten så fin ud - og der var tilsyneladende god tid til det.

Den dag belærte naturen os, at man ikke skal tage alt for givet. Der var nemlig absolut ingen vind, da vi var nået et godt stykke ud i Kattegat - og så lå vi dér og konstaterede, at der var en ualmindelig kraftig nordgående strøm, som i hvert fald ikke hjalp på vore intentioner om at komme hverken til Læsø eller for den sags skyld sydover mod Danmark. Derfor den markante "retur-bue" markeret på kortet. Faktisk trak strømmen os næsten 2 dage tilbage - så der derefter måtte regnes tæt på, hvorvidt vi kunne nå at sejle til Roskilde inden togtet sluttede.

En mere udførlig beretning om hele togtet vil som altid kunne læses i Helge-bladet - efterårsudgaven, hvor 3 forskellige gaster fortæller om oplevelserne på deres egen måde. Helgebladet trykkes til laugmedlemmer. Så måske du skulle overveje...?? - Dog - du kan se endnu flere billeder fra togtet under menupunktet Helges billedarkiv.

Her: fotos fra uge 1 - uge 27 - taget af en af laugets veteraner, nemlig Lars Rønnow (vi har taget togbillederne ud af samlingen... )

Her er fotos fra uge 2 - uge 28 - også taget af Lars Rønnow - der er mange flere - men vi har valgt nogle der fortæller, om livet på turen

 Her: fotos taget af en af vore nye gaster - Svend Olsen - uge 29 - 3. uge af sommertogtet, hvor vi arbejdede hårdt på at nå hjem til Roskilde..indenfor 3-ugers-fristen. - med skønne sejlture til følge.

Hvis du synes det ser rigtig hyggeligt og spændende ud - så har du ganske ret.

Det er en helt speciel fritidsinteresse for folk i mange aldre med lyst til eventyr under historiens vingeslag (vores (dvs. museets) skib er jo en korrekt rekonstruktion... på vandet - Seriøs sejladstræning og (Helge-)skibsuddannelse og deraf følgende fælles ture - inklusiv formidling (som du lærer løbende af "de gamle") af skibet og dets historie, overalt hvor vi kommer frem.